Cyril a Metoděj
Série programů motivovaných výročím příchodu Cyrila a Metoděje na Velkou
Moravu je v našem dorostu hrána v prvním pololetí školního roku 2013/2014.
Naše motivace byla seznámit děti s příběhem obou věrozvěstů, s tím, jaký vliv
měli na naši historii a kulturu, s dobou Velké Moravy vůbec a v neposlední
řadě jsme chtěli dětem přiblížit epištoly Nového zákona.
Ke stažení
Herní prvky
Role dorostenců
Dorostenci představují žáky Cyrila a Metoděje, kteří se rozejdou
po Velké Moravě, snaží se postavit nové rotundy, ve kterých by se mohlo sloužit
ve slovanském jazyce a vzpomínají, jak je oba bratři vyučovali.
Mapa
- Slepá čtvercová síť území Velké Moravy.
- Na začátku je na třech políčcích kartička hradiště s cestami na všechny strany.
- Na začátku je na 7 čtverečcích vyznačena poloha budoucích kostelů.
- Na 7 políčkách se počítá s lomy na kámen. Jejich pozice ale nejsou dopředu veřejné.
- Dorostenci doplňují kartičky s cestami (a la Carcassone). Kartičku je možné doplnit jen vedle již položené kartičky (musí sousedit stranou, ne pouze rohem). Začíná se od jednoho ze tří hradišť.
- Kartičky se dostávají za účast, za splnění úkolu a za to, že mají všechny věci, které mají mít (u nás šátek, zápisník a psací potřeby).
Úkoly
- Každou schůzku je zadán jeden úkol, který musí splnit buď do příští schůzky, nebo na schůzce samotné.
- Pokud úkol splní, dostanou kartičku na postup na mapě a právo vytěžit 1000 tun kamene v lomu.
Vyučování
- Každou schůzku budeme vzpomínat na vyučování, které se dorostencům dostalo od Cyrila a Metoděje.
- Budeme postupně probírat epištoly Nového zákona. Některé kratší, tématicky podobné, spojíme do jedné schůzky.
- Řekneme si krátce něco o epištole a probereme jeden důležitý verš z ní.
Sběratelské kartičky
- Za každou schůzku, které se zúčastní, dostanou sběratelskou kartičku.
- Na lícové straně kartiček bude verš, který se probíral a jeden fakt o životě Cyrila a Metoděje. (Fakta z života věrozvěstů nijak speciálně neprobíráme, počítáme s tím, že si je dorostenci přečtou sami.)
- Na rubové straně kartiček budou obrázky tématicky spjaté s obdobím Velké Moravy.
Zahájení
- Na první schůzce vedoucí zahrají scénku o příchodu Cyrila a Metoděje ke knížeti Rastislavovi.
- Vysvětlí se herní principy.
Zakončení
- Výlet do Chřibů na archeologickou lokalitu Hradisko Svatého Klimenta.
Schůzky
1. schůzka
Epištola: | --- |
Verš: | Otče náš, iže jsi na nebesích, da svjatitsja imja tvoja, da prijdět carstvije tvoje, da budet voja tvoja, jako na nebesi i na zemli. Chléb náš nasuščnyj dažď nám dnes a ostavi nám dolhy naša, jakož i my ostavljajem dolžnikom našim, i neuvedi nás vo izkušenije, no izbavi nás od lukavoho. Amen. (Modlitba Otčenáš ve staroslověnštině) |
Fakt: | Oba bratři se narodili v Řecku ve městě Soluň, Metoděj v roce 813 a Cyril v roce 827. Jejich rodná jména byla Konstantin a Michal. Jména Cyril a Metoděj přijali až v dospělosti po té, co vstoupili do kláštěra. |
Zadání úkolu na příště: | posbírat listy alespoň 5 stromů |
Obrázek: | kresba věrozvěstů Cyrila a Metoděje |
2. schůzka
Epištola: | List Koloským |
Verše: | Když jste přijali Krista Ježíše jako Pána, pak v něm také žijte. Zapusťte v něm kořeny a budujte se na něm, posilujte se ve víře, jak jste se naučili, a s vděčností v ní rosťte. (2:6-7) |
Fakt: | Cyril vystudoval filozofii, teologii a literaturu na vysoké škole v Konstantinopoli. Pracoval jako knihovník, archivář a později jako profesor filozofie na dvorní vysoké škole. Metoděj vystudoval práva a byl jmenován místodržitele provincie na sever od Soluně. Po deseti letech se vzdal světské kariíry, vstoupil do kláštěra a stal se mnichem. |
Úkol: | kontrola listů |
Zadání úkolu na příště: | naučit se dnešní verš z Koloským nazpaměť |
Obrázek: | gombík, asi Mikulčice |
3. schůzka
Epištola: | List Římanům |
Verše: | Vyznáš-li svými ústy, že Ježíš je Pán, a uvěříš-li v srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen. Víra v srdci vede ke spravedlnosti, vyznání ústy pak vede ke spáse. (10:9-10) |
Fakt: | Okolo roku 860 byli Konstantin a Metoděj posláni císařem Michaelem na Krym, aby obnovili spojenectví s národem Chazarů, kteří jako jediný nehebrejský národ přijali hromadně židovskou víru. Při té příležitosti nalezl Konstantin ztracené ostatky svatého Klimenta. Tento nález jim později zajistil uctivé přijetí na jejich cestách. |
Úkol: | kontrola zapamatovaného verše |
Zadání úkolu na příště: | uvázat alespoň 2 uzly |
Obrázek: | závěcný křížek, Mikulčice |
4. schůzka
Epištola: | 1. a 2. list Timoteovi |
Verše: | Veškeré Písmo je vdechnuté Bohem a je nanejvýš užitečné. Vyučuje nás a usvědčuje, napravuje a vychovává ve spravedlnosti, aby byl Boží člověk dokonale připraven a vybaven ke každému dobrému dílu. (2 Tim 3:16-17) |
Fakt: | Když se Konstantin dozvěděl, že ho císař vyslal na misijní cestu na Velkou Moravu, rozhodl se přeložit Bibli do slovanského jazyka. Aby mohl slovanštinu přesně zapisovat, vymyslet novou abecedu – hlaholici. Ještě před začátkem cesty pak spolu s dalšími přeložil do slovanštiny vybrané pasáže z evangelií. |
Úkol: | kontrola vázání uzlů |
Zadání úkolu na příště: | vyplnit kvíz o dravcích, kteří se probírali tuto schůzku |
Obrázek: | nákres kostela, Mikulčice |
5. schůzka
Epištola: | 1. a 2. list Tesalonickým |
Verše: | Všechno prověřujte; dobrého se držte, zla v každé podobě se varujte. (1Te 5:21-22) |
Fakt: | Zanedlouho po příchodu na Velkou Moravu stihli Konstantin a Metoděj přeložit celá evangelia a snad i další novozákonní knihy. Bylo to po dlouhé době jeden z prvních překladů Písma do místního jazyka (tedy ne latiny). Konstantin složil i veršovanou předmluvu k evangeliím zvanou Proglas, ve které se raduje nad tím, že Slované mohou číst Boží slovo ve svém jazyce. |
Úkol: | kontrola kvízu |
Zadání úkolu na příště: | --- |
Obrázek: | nákončí opasku s orantem, Mikulčice |
6. schůzka
Epištola: | List Efezským |
Verše: | Stůjte přepásáni na bedrech pravdou, oblečeni pancířem spravedlnosti a obuti připraveností kázat evangelium pokoje. Nadto vždy třímejte štít víry, jímž budete moci uhasit všechny ohnivé šípy toho zlého. Vezměte si také přilbu spasení a meč Ducha, jímž je Boží slovo. (6:14-17) |
Fakt: | Hlavní náplní Konstantinova a Metodějova prvního pobytu na Moravě bylo připravit půdu pro založení místního biskupství, hlavně vyučovat žáky, kteří se měli stát kněžími. Ve své práci se ale setkávali s odporem. Hlavním zdrojem problémů byla nedůvěra latinských kněží k používání slovanského jazyka. |
Úkol: | najít chybu na kartičce z minula |
Zadání úkolu na příště: | přečíst nápis v hlaholici |
Obrázek: | enkolpion, Mikulčice |
7. schůzka
Epištola: | List Filipským |
Verše: | Nikdy se nedejte vést soupeřivostí nebo ješitností, ale raději žijte v pokoře: važte si druhých víc než sebe. Ať si každý nehledí jen sebe, ale také druhých. (2:3-4) |
Fakt: | Na jaře roku 867 se Konstantin s Metodějem rozhodli ukončit svou činnost na Moravě a vydali se přes Panonii (zhruba dnešní Maďarsko) do Benátek v Itálii, kde chtěli dosáhnout vysvěcení svých žáků na kněze. Čekalo je ale zklamání, protože tamní arcibiskup byl latinský. Konstantin musel hájit překlad Bible do slovanského jazyka a jeho používání při bohoslužbě, ale přestože pronesl plamennou řeč podpořenou citáty z Bible, neuspěl. |
Úkol: | kontrola nápisu v hlaholici |
Zadání úkolu na příště: | --- |
Obrázek: | freska zobrazující Cyrila, kostel San Clemente, Řím |
8. schůzka
Epištola: | List Jakubův |
Verše: | I mohutné lodě hnané prudkým větrem řídí malé kormidlo, kamkoli kormidelník chce. Stejně tak i jazyk je malý sval, ale co všechno dokáže! Považte, jak dokáže maličký oheň zapálit veliký les. (3:4-5) |
Fakt: | Během pobytu v Benátkách obdrželi Konstantin s Metodějem předvolání od papeže, aby obhájili svou činnost. Bratři předvolání poslechli a na konci roku 867 dorazili do Říma. S sebou přinesli i ostatky svatého Klimenta a to jim zajistilo vřelé přijetí a napomohlo tomu, že papež jejich dílo schválil. Osobně vysvětil Metoděje na kněze a nechal i vysvětit několik jejich žáků. |
Úkol: | ověření zvládnutí světových stran pomocí procházky na čtverečkovaném papíru |
Zadání úkolu na příště: | --- |
Obrázek: | pozlacené kování žaltáře, Bojná |
9. schůzka
Epištola: | 1. list Petrův |
Verše: | Zasvěťte svá srdce Pánu Kristu a buďte připraveni podat odpověď každému, kdo se vás zeptá na důvod vaší naděje. (3:15) |
Fakt: | Vzdělaný Konstantin se v Římě těšil velké úctě a byl vyhledáván, aby osvětlil učení některých církevních otců. Pobyt obou bratrů v Římě se ale začal protahovat a navíc Konstantin onemocněl. Jeho zdraví se neustále zhoršovalo a tak v předtuše vlastní smrti o vánocích roku 868 vstoupil do kláštera, kde přijal mnišské jméno Cyril. O 50 dní později 14. února 869 Cyril zemřel a byl pochován v chrámu zasvěceném svatému Klimentovi, jehož ostatky kdysi nalezl. Bylo mu 42 let. |
Úkol: | absolvovat úspěšně sérii úkolů s různými dovednostmi |
Zadání úkolu na příště: | --- |
Obrázek: | stříbrná plaketa jezdce se sokolem, Staré Město-Špitálky |
10. schůzka
Epištola: | 2. list Petrův |
Verše: | Když jsme vám pověděli o moci našeho Pána Ježíše Krista a o jeho příchodu, nedrželi jsme se vymyšlených bájí, ale mluvili jsme jako očití svědkové jeho slávy. (1:16) |
Fakt: | Na jaře roku 869 se papež rozhodl, že jmenuje Metoděje misijním biskupem a apoštolským legátem pro všechny slovanské kraje. Konkrétně měl působit v oblasti Velké Moravy a Panonie. Metoděj se okamžitě vydal do Panonie a začal tam působit. To se ale vůbec nelíbilo zástupci salcburského arcibiskupa, který měl toto území až do té doby na starost a nyní přišel o vliv. |
Úkol: | vydržet až do konce schůzky bez napomínání |
Zadání úkolu na příště: | skrýt v okolí domova dopis, nakreslit mapku a nechat někoho z rodiny dopis najít |
Obrázek: | náhrdelník, Staré Město-Na Valách |
11. schůzka
Epištola: | List Titovi, List Filemonovi |
Verše: | Jeho milostí jsme takto ospravedlněni, abychom se stali dědici věčného života, který očekáváme. (Tit 3:7) |
Fakt: | V létě roku 870 se Metoděj vydal z Panonie na Moravu za knížetem Rastislavem. Tam ale ve stejné době došlo k mocenskému převratu. Rastislavův ctižádostivý synovec Svatopluk svého strýce Rastislava zajmul a vydal ho Frankům. Spolu s Rastislavem byl zajat a vydán i Metoděj, kterého postavili před soud za to, že chtěl protiprávně jako biskup spravovat území, které mu nenáleželo. Přestože byl v právu, odvezli ho do kláštěra, kde měl zůstat jako vězeň do konce života. |
Úkol: | kontrola vytvoření mapky |
Zadání úkolu na příště: | vyluštit zašifrovaný verš a najít jeho číslo v kapitole |
Obrázek: | náušnice, Břeclav-Pohansko |
12. schůzka
Epištola: | 1. list Korintským |
Verše: | Ale Bůh je věrný! Nedovolí, abyste byli pokoušeni nad své možnosti; uprostřed zkoušky vám poskytne východisko, abyste mohli obstát. (10:13) |
Fakt: | Metoděj zůstal v zajetí asi 3 roky, než nový papež na popud Moravanů poslal Metodějovým věznitelům dopis, ve kterém jim pod hrozbou přísných trestů nakázal, aby jej propustili. Zároveň potvrdil Metodějovo pověření jako arcibiskupa v Panonii. Kvůli politickým intrikám franckých knížat jej ale v Panonii nechtěli přijmout a tak Metoděj odešel na Motavu, kde byl slavnostně přivítán. |
Úkol: | kontrola vyluštění zašifrovaného verše |
Zadání úkolu na příště: | --- |
Obrázek: | pásové kování relikviáře, Mikulčice |
13. schůzka
Epištola: | 2. list Korintským |
Verše: | Každý ať dává, jak se v srdci rozhodl, ne s lítostí anebo z povinnosti. Vždyť Bůh miluje ochotného dárce. (9:7) |
Fakt: | Metoděj se energicky ujal správy moravské diecéze. Spolu s druhy z Byzance, žáky, které zanechal na Moravě po svém předchozím odchodu a žáky, které v Římě vysvětili na kněze, začal vyučovat další moravské mladíky. Jako školní prostory byly používány chrámové předsíně, takzvané nartexy. Kromě toho překládal Cyrilovy spisy a usiloval (neúspěšně) o zavedení občanského zákoníku. Nové kostely patrně nestavěl a proto to nyní napravujeme. |
Úkol: | |
Zadání úkolu na příště: | pomoc rodičům s činností, kterou jinak nedělají |
Obrázek: | meč, Blatnice |
14. schůzka
Epištola: | List Židům |
Verše: | "Nikdy tě neopustím a nikdy se tě nezřeknu" (13:5) |
Fakt: | Přestože byl Metoděj velmi vstřícný k franským kněžím, ti se s jeho jmenováním arcibiskupem nechtěli smířit. Nejzavilejším Metodějovým protivníkem byl kněz Wiching, který přesvědčil knížete Svatopluka, že na Moravě hrozí kvůli Metodějovým praktikám církevní rozkol. Kníže se obrátil přímo na papeže, který Metoděje povolal do Říma, aby se zodpovídal ze své činnosti. Metoděj se plně obhájil a papež jeho pozici nejen potvrdil, ale ve zvláštním listu zřídil moravskou diecézi a povolil sloužení bohoslužeb ve slovanské řeči. |
Úkol: | |
Zadání úkolu na příště: | |
Obrázek: | zvon, Bojnice |
15. schůzka
Epištola: | 1., 2. a 3. list Janův |
Verše: | Toto je smělá důvěra, kterou k němu máme: Kdykoli o něco prosíme podle jeho vůle, slyší nás. A když víme, že nás slyší, kdykoli o něco prosíme, pak víme, že to, oč jsme jej prosili, dostáváme. (3 Jan 5:14-15) |
Fakt: | Papežovo rozhodnutí zkřížilo Wichingovy plány a proto se uchýlil k podvodu. Opatřil si padělanou papežskou bulu, podle které měl být moravským biskupem jmenován on a Metoděj měl být vyhnán ze země. Když se oba vrátili zpět na Moravu, nastal zmatek. Kníže Svatopluk si netroufal spor rozhodnout sám a obrátil se opět na papeže. Papež odpověděl dopisem a potvrdil svoji podporu Metodějovi. |
Úkol: | |
Zadání úkolu na příště: | |
Obrázek: | kostel sv. Margarity Antiochejské, Kopčany (autorem fotografie je Luděk Krčmář) |
16. schůzka
Epištola: | List Galatským |
Verše: | Ovocem Ducha je pak láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, mírnost a zdrženlivost. Tomu se žádný zákon nevyrovná. (5:22-23) |
Fakt: | V roce 881 se Metoděj vydal do Konstantinopole, aby vydal zprávu o tom, jak misie obou bratří, která začala před 15 lety, dopadla. Zdá se, že své a bratrovy činy dokázal obhájit. Jako dar si odvezl zpět na Moravu mnoho knih. V následujících několika letech se věnoval především překládání. Mimo jiné během 8 měsíců nadiktoval překlad téměř celého Starého zákona. V jeho téměř 70 letech šlo o mimořádný výkon. |
Úkol: | |
Zadání úkolu na příště: | |
Obrázek: | Metodějova kazatelna, Chřiby |
17. schůzka
Epištola: | List Judův |
Verše: | Ale vy, milovaní, budujte svůj život na své nejsvatější víře, modlete se v Duchu svatém, uchovávejte se v Boží lásce a očekávejte, že vás milosrdenství našeho Pána Ježíše Krista dovede k věčnému životu. (1:20-21) |
Fakt: | Kněz Wiching se stále odmítal podřídit a Metodějovi nezbylo, než jej dočasně exkomunikovat. Wiching odjel do Říma, kde pomocí lží a podvodu dosáhl zrušení Metodějovi klatby. Metoděj ale mezitím 6. dubna 885 zemřel. Když se Wiching vrátil na Moravu, byl knížetem Svatoplukem pověřen k uspořádání církevních poměrů v zemi a ten toho zneužil: žáky věrozvěstů vyhnal. |
Úkol: | |
Zadání úkolu na příště: | |
Obrázek: | Socha Cyrila a Metoděje, Mikulčice |