Táborová hra Král David

Toto je popis táborové hry motivované životem krále Davida, která se hrála na táboře betánského dorostu u Borové u Českých Budějovic v srpnu 2008. Tento popis byl rekonstrouván po několika letech a je dost možné, že v reálu jsme něco hráli trochu jinak.

Děti jsou během tábora rozdělené na několik družin. V průběhu tábora se konají různé hry motivované Davidovými životními rolemi. Za to, jak si v nich družiny vedou, dostávají body - barevné kamínky. Kromě toho je každý den v prostoru tábora schována jedna kartička, jejíž nalezení přinese družině body navíc (kartičku lze nalézt jen jednou). Vyvrcholením tábora je přenesení schrány úmluvy zpět do Jeruzaléma. Celkově vyhrává družina s největším počtem bodů.

Herní úseky

Pastýř (1. Samuelova 17:15)

V relativně velkém, ale dobře rozeznatelném území jsou schované ovce - lístečky. Mělo by jich být tak kolem 100 až 200. Úkolem družiny je ve stanoveném (relativně delším) časovém úseku co nejpřesněji ovce spočítat. Úkol můžou plnit všechny družiny najednou.

Přítel (1. Samuelova 20:41-42)

V době večerky jeden z vedoucích nahlas před dětmi řekne, že se jde projít a že očekává, že do hodiny přijde. Přibližně za dvě hodiny vzbudíme jedno dítě po druhém. Každému řekneme, že onen vedoucí dosud nepřišel. Zeptáme se jich, jestli jsou ochotní ho s námi jít hledat. Ochotné děti se shromažďují za táborem. Až jsou všichni, objeví se najednou ztracený vedoucí s tím, že se už vrátil. Každé dítě, které se vydalo hledat přispěje své družině body.

Takto pojatý herní úsek má dvě úskalí. Za prvé, pro někoho může být takto pojatý úsek nepřijatelný, protože technicky dětem při buzení lžeme, navíc ve spojení se situací, kde otupělost "však to je jen hra" může v budoucnu znamenat skutečné ohrožení. Domnívám se, že pokud se s dětmi o celé situaci např. druhý den bude mluvit a dobře se jim vysvětlí, tak je hra ospravedlnitelná. Za druhé je potřeba se soustředit na to, abychom děti, které se rozhodnou nejít, žádným způsobem neodsuzovali. Děti se mohou bát, mohou být těžko k probuzení, případně v rozespání nevnímají, co se přesně děje. Je na každém, jestli se rozhodne tento úsek použít tak, jak je, nebo ho upravit či úplně změnit.

Žalmista (Žalm 19)

Dostanou několik sáčků s písmenky, na každém sáčku bude slovo. Jejich úkolem bude sestavit z písmenek v sáčku smysluplnou otázku (větu), jejíž odpověď bude slovo na sáčku. Musí použít všechna písmenka v sáčku. Kontrola se vyhodnotí večer (řeknou otázky). Kolik otázek správně sestaví, tolik dostanou písmenek. Každá družina bude mít svoje sáčky.

Bojovník (1. Samuelova 17:44-49)

Bojovník potřebuje spoustu dovedností. Uděláme několik zkoušek - hod oštěpem, střelba lukem, překonání náročné překážky, běh, pamatování příkazu. Na závěr se děcka utkají s jedním z vedoucích, který bude představovat Goliáše.

Hříšník (2. Samuelova 11)

Nejde o herní úsek, ale o příležitost k zamyšlení například na nedělním shromážděníčku.

Muž podle Božího srdce (1. Samuelova 13:14)

Někdy je nutné Bohu naslouchat, to ale nejde, pokud mluvíme. Úkolem hráčů je vydržet 4 hodiny nemluvit. Souběžně bude probíhat normální program.

Uprchlík (1. Samuelova 26:3-12)

Úkolem hráčů bude proplížit se nočním lesem k spícímu Saulovi, vzít si od něj lístek představující džbánek a odplížit se zpět do tábora. Saul bude hraný jedním z vedoucích, jeho stanoviště bude označeno blikačkou. V území se budou po předem stanovené trase pohybovat Saulovy stráže. Pokud bude hráč chycen, musí se vrátit zpět do tábora a začít znovu.

Vladař (2. Samuelova 5:1-5)

Vladař musí moudře vést svůj národ, i když není moc vidět na cestu. V lese napneme mezi stromy bludiště z provázků. Družina postupuje poslepu podle provázku a když narazí na křižovatku, tak dostane hádanku a několik možných odpovědí. Každá odpověď patří k jedné z cest. Podle toho, co družina uhádne, se vydá dál. Větve, které náleží špatným odpověděm, vedou do slepé uličky. Hodnotí se čas.

Návrat Boží schrány (2. Samuelova 6)

Družiny mají za úkol nalézt Boží schránu a donést ji co nejdříve do tábora. Na začátku dostanou šifru, ve které je popsané místo, kde se nalézá další nápověda. Tak to jde dál, až na konci naleznou desku s obrázkem schrány, kterou donesou do tábora. Úsek je hodnocený násobně.

Ke stažení